Zó werkt een Price Monitoring Tool en dit kan je ermee
Tegenwoordig is bijna elke winkel online te vinden en er komen steeds meer producten en aanbieders bij. Dit maakt het moeilijker voor bedrijven, omdat er veel concurrenten zijn. Het is vooral moeilijk om jouw producten voor een goede prijs aan te bieden, waarbij het zowel voor het bedrijf als voor de klant gunstig is. Daarom zijn er verschillende tools om het voor bedrijven makkelijker te maken. Een handige tool is de Price Monitoring Tool. Maar wat is dat precies en wat kan je ermee? Dat leggen wij uit in deze blog, lees dus gauw verder!
Analyseer de prijzen van concurrenten
Met de Price Monitoring Tool van bijvoorbeeld Bigshopper kan je eenvoudig prijzen van concurrenten analyseren. Wanneer jij een product aanbiedt, is het verstandig om te kijken op welke manier en voor welke prijs jouw concurrenten het product aanbieden. Hiermee voorkom je dat je jouw product voor een veel te hoge of veel te lage prijs aanbiedt. Met de tool krijg je in één overzicht alle concurrenten en prijzen te zien. Hier kan je weer op inspelen met jouw prijsstrategie.
Daarnaast kan je met de tool ook filteren of specifieke gegevens opvragen, zoals inclusief of exclusief verzendkosten en prijsverschillen. Al deze data wordt opgehaald vanuit Google Shopping en maakt het mogelijk om jouw optimale productprijs te bepalen. Uiteindelijk kan dit ervoor zorgen dat je meer kliks krijgt en hogere conversies. Hoeveel producten je kan analyseren, is afhankelijk van het pakket dat je gekozen hebt.
Check alle aanbieders van een merk, product en/of categorie
Binnen de Price Monitoring Tool kan je dus verschillende aanbieders van producten vergelijken. Echter kan je ook filteren op een bepaald merk of op een bepaalde categorie. Ben jij eigenaar van een bepaald merk? Dan kun je eenvoudig alle aanbieders van jouw merk terugvinden in Google Shopping door de tool te gebruiken. Dit geeft een duidelijk overzicht en hierdoor weet je waar jouw producten worden aangeboden.
Optimaliseer campagnes
Het is duidelijk dat de Price Monitoring Tool ideaal is voor online marketeers en voor de prijsstrategie. Daarnaast kan je hiermee ook Google Shopping campagnes optimaliseren. De tool maakt het namelijk mogelijk om prijslabels te exporteren naar Google Ads, waarmee je de prestaties van bestaande producten in campagnes kan analyseren op prijsniveau. Je kan bepaalde prijzen in de campagne analyseren, zoals ‘duurste’ of ‘goedkoopste’. Vervolgens kan je deze data ook exporteren naar andere bestanden. Dit is een handige extra aanvulling van de tool.