Waar kan een marketing coach je bij helpen?
Of je nu een startende ondernemer bent of een ondernemer die al een tijd bezig is en verder wilt groeien: een marketing coach kan elke ondernemer wel gebruiken. Maar wat doet een marketing coach nu precies?
Het maken van een marketingplan
Bij een marketing coach wordt er vaak direct gedacht aan het maken van een marketingplan. Een marketingplan is een plan hoe je je nieuwe of bestaande dienst zo goed mogelijk gaat vermarkten om zoveel mogelijk klanten aan te trekken. Je kijkt hierbij bijvoorbeeld naar de verschillende kanalen die je kunt inzetten en de verschillende doelgroepen en boodschappen.
Het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten
Wil jij je aanbod als ondernemer uitbreiden? Meer product en/of diensten aanbieden? En heb je wel bepaalde ideeën maar je kunt deze niet concreet maken? In dat geval kan een marketing coach je goed helpen. Zij hebben namelijk geruime ervaring bij het introduceren van nieuwe proposities.
Het verbeteren van processen
Een marketing coach kan je ook helpen bij het verbeteren van processen. Waar liggen jouw krachten en wat kan er slimmer in je bedrijf? Zijn er taken die je kunt uitbesteden of misschien wel activiteiten waar je beter helemaal mee kunt stoppen? Als ondernemer creëer je vaak blinde vlekken binnen je eigen werkzaamheden. Het kan je helpen om hier met een extern persoon na te kijken en deze in kaart te brengen en te verbeteren.
De business case optimaliseren
Je kunt nog zo’n goede producten en diensten aanbieden en nog zo’n gave campagnes voeren, maar uiteindelijk gaat het om het financiële plaatje en moet je onderaan de streep in de plus staan. Een marketing coach kan je ook bij het maken van een business case goed helpen. Welke verwachte inkomsten zijn er en welke kosten staan daar tegenover? Aan welke knoppen kun je draaien om de uitkomst hiervan te verbeteren?