Relatiegeschenken: wat zijn de voordelen?
Iedereen heeft wel eens een product gekregen van een bedrijf en dit gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een waterfles of een pen met het logo van dat bedrijf. Dit worden ook wel relatiegeschenken genoemd. Maar wat zijn relatiegeschenken precies? Relatiegeschenken zijn producten die worden geschonken aan de relaties van een bedrijf. Vaak is dit personeel, bestaande klanten of leveranciers, maar het kan ook voor andere partners en betrokkenen zijn. Dit kost geld, dus waarom zou je dit doen als bedrijf? Het geven hiervan heeft verschillende voordelen. Hier vertellen wij wat de grootste voordelen zijn van relatiegeschenken.
Goed voor het imago van je bedrijf
Allereerst zijn relatiegeschenken goed voor het imago van je bedrijf. De ontvangers voelen zich namelijk gezien en gewaardeerd wanneer zij een (persoonlijk) cadeau krijgen. Dit zorgt voor een goed imago van het bedrijf, omdat ze ook bezig zijn met relaties onderhouden en denken aan anderen. Ook buitenstaanders kunnen zien dat het bedrijf veel aandacht hieraan besteedt doordat de ontvangers dit hebben gekregen en gebruiken op andere plekken. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld een aluminium drinkfles bedrukken en dit geven aan hun medewerkers. Vervolgens kunnen de medewerkers deze fles overal mee naartoe nemen. Bovendien zorgt dit ook voor meer zichtbaarheid. Win-win dus!
Het creëert een band met de klant
Zoals eerder genoemd voelen mensen zich meer gezien en gewaardeerd. Vooral relatiegeschenken aan klanten versterken de relatie en draagt bij aan klantenbinding. Klantenbinding is erg belangrijk binnen een bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de 20-80 regel. Hierbij zorgt maar 20% van je bestaande klanten voor 80% van de omzet. Wanneer een bestaande klant blij is met jouw producten en/of diensten, zal hij of zij zaken met je willen blijven doen en andere mensen enthousiasmeren over jouw bedrijf door middel van mond-tot-mond reclame.
Kan voor herhaalaankopen zorgen
Relatiegeschenken zorgen dus voor meer waardering en draagt bij aan een betere klantenbinding. Hierdoor zijn bestaande klanten loyaler en zullen ze eerder aan jouw bedrijf denken dan aan de concurrent, wanneer ze een aankoop willen gaan doen. Daarnaast zijn mensen geneigd om iets terug te geven wanneer zij iets ontvangen. Als mensen een relatiegeschenk van jouw bedrijf krijgen, kan dit eerder resulteren in een aankoop bij jouw bedrijf. Ook wordt het product langdurig blootgesteld en zullen meer mensen aan het bedrijf denken.
Het zorgt voor meer zichtbaarheid
Tot slot zorgen relatiegeschenken natuurlijk voor meer zichtbaarheid onder zowel bestaande klanten, als potentiële nieuwe klanten. Het is daarom belangrijk dat de relatiegeschenken een logo of bedrijfsnaam hebben.