GezondheidReizen

Vier praktische tips voor een onbezorgde fietsvakantie

We gaan tegenwoordig steeds vaker op fietsvakantie. Fietsen is gezond én tegelijkertijd zie je veel plekken. Er bestaan talloze routes door heel Nederland, maar ook buiten de grenzen. Ga jij binnenkort op fietsvakantie, maar weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? In deze blog geven wij vier tips waarmee jij jouw fietsvakantie makkelijker maakt.

Plan van tevoren de route

Allereerst is het belangrijk om van tevoren een route uit te stippelen. Hierdoor kom je niet voor onverwachte verassingen te staan. Op internet kan je diverse routes vinden die al helemaal klaar zijn. Je kunt er ook voor kiezen om zelf een route te maken. Houd hierbij rekening met het aantal kilometers dat je wilt gaan fietsen en hoeveel tijd je hebt. Zorg ervoor dat de planning realistisch is en dat je voldoende tijd inplant om bij te komen.

Zorg voor een goede fiets

Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om op fietsvakantie te gaan met een goede fiets. Zorg er daarom ook voor dat alles werkt en dat de fiets lekker rijdt. Je kan je fiets laten nakijken bij een fietsenmaker. Als de fiets die je mee wilt niet lekker rijdt, dan kan je nieuwe fietsbanden kopen. Let hierbij ook op de binnenband van de fiets. Wanneer dit niet in orde is, dan kan dat voor problemen zorgen op de fietsvakantie.

Maak een lijst met spullen die je mee moet nemen

Het is ook handig om vooraf een lijst te maken met spullen die je mee moet nemen. Dit is natuurlijk afhankelijk van het aantal dagen dat je weg gaat. Zorg voor goede fietstassen waar veel in past als je meerdere dagen gaat. Je kan kleding voor meerdere dagen meenemen, maar neem niet meer dan twee paar schoenen mee. Dit neemt namelijk veel ruimte in beslag. Andere dingen waar je nog aan kunt denken zijn: een stuurhouder voor je telefoon, grote waterfles, een pet en zonnebrand.

Neem tijdens het fietsen genoeg pauzes

Tijdens de fietsvakantie is het belangrijk om voldoende pauzes te nemen. Neem liever meerdere korte pauzes dan een paar lange pauzes. Je kan bijvoorbeeld na elke 75 minuten een korte pauze nemen. Zorg ervoor dat je op die momenten voldoende vocht, koolhydraten en zout binnen krijgt, want je droogt snel uit en verbrand veel calorieën met zo’n fietsvakantie.

Related Articles

Back to top button