Kiezen welke mobiele vorm bij je past
Tegenwoordig heeft iedereen wel een mobiele telefoon. Je abonnement kan echter verschillend zijn: prepaid, sim only of een abonnement met telefoon zijn de meest voorkomende vormen. In dit artikel leggen we je per vorm de grootste voor- en nadelen uit. En waar moet je op letten bij de aanschaf van een telefoon abonnement?
Prepaid
Het grote voordeel van een prepaid abonnement is dat je nergens aan vast zit. Je hebt hierbij geen maandelijkse kosten en bepaald zelf per keer voor hoeveel euro je je simkaart opwaardeert. De eerste keer heb je een simkaart nodig en die laad je elke keer op met nieuw beltegoed. De simkaart kun je trouwens vaak gratis krijgen bij de aanschaf van je eerste beltegoed. Wel moet je zelf voor je mobiele telefoon zorgen.
Een prepaid heeft twee hoofdzakelijke nadelen. Ten eerste zijn de kosten per minuut of per MB vaak aanzienlijk hoger dan bij de andere twee abonnementsvormen. Het tweede nadeel is dat als je tegoed op is, je ook meteen niks meer kunt met je mobiel totdat je het gaat opwaarderen. Lastig als je bijvoorbeeld ergens bent en een taxi nodig hebt, maar niet meer kunt bellen. Prepaid is vooral handig voor tijdelijke doeleinden, bijvoorbeeld als je een poosje in het buitenland zit of als je van baan verandert en wacht op je nieuwe zakelijke telefoon.
Sim Only
Bij een Sim Only heb je wel een vorm van een abonnement: je ontvangt maandelijks een aantal vaste belminuten en/of data MB’s en betaalt hiervoor een vast bedrag aan de provider. Het voordeel ten opzichte van een prepaid kaart is dat de kosten per eenheid vaak wat goedkoper zijn. Bovendien ontvang je maandelijks nieuw tegoed, waardoor je er minder omkijken naar hebt. Ook hierbij moet je zelf voor de mobiele telefoon zorgen.
Je kunt kiezen voor een Sim Only welke maandelijks opzegbaar is en een Sim Only met een 12 of 24 maanden contract. Meestal geldt hoe langer de looptijd, hoe goedkoper de kosten per eenheid worden.
Abonnement met telefoon
De laatste optie is om te kiezen voor een abonnement met telefoon. Hierbij zijn er twee grote voordelen. Ten eerste heb je hierbij meestal de laagste kosten per eenheid, dus de goedkoopste belminuten en MB’s. Het tweede voordeel is dat je een nieuwe mobiel kunt aanschaffen en je de keuze hebt om deze per maand af te betalen. Daarnaast kun je er echter ook voor kiezen om de telefoon in één keer te betalen.
Het nadeel van een abonnement met telefoon ten opzichte van de andere twee opties is dat je altijd aan een abonnement van minimaal 12 maanden vastzit. De meeste mensen kiezen trouwens voor een abonnement van 24 maanden omdat het dan relatief goedkoper wordt.
Waar op letten bij het kiezen van een mobiel abonnement?
Heb jij besloten welke van bovenstaande drie vormen het beste bij jou passen? Dan is het belangrijk om te bepalen
Bel je veel of eigenlijk nauwelijks meer? Er zijn tegenwoordig steeds meer mensen die nog nauwelijks bellen. Bovendien kun je ook bellen via Whatsapp. Heb je dus echt nog zoveel belminuten nodig?
Hoeveel MB’s verbruik je? Dit is misschien lastig in te schatten. Je kunt een betere inschatting maken door het verbruik een of meerdere maanden bij te houden. Is dit niet mogelijk? Maak dan een schatting en kies het abonnement dat hierbij het beste past, je kunt altijd nog naar boven (of beneden) bijstellen.
Welke telefoon past bij jou? Wil jij het nieuwste van het nieuwste? Of vind je dit niet zo belangrijk en bespaar jij liever kosten door voor een iets ouder of eenvoudiger model te gaan?